از حدود دو هفته قبل در گوشه هایی از شهر هرات تابلوهای تبلیغاتی نصب شده بودند که از کانسرت شفیق مرید آواز خوان پر آوازه افغان در در روز سوم عید فطر در استدیوم ورزشی هرات خبر می داد.
اما در دومین روز از عید فطر حدود صد موتور سایکل سوار و هوادار مولوی مجیب الرحمن از چهره های روحانی شناخته شده هرات، در اطراف استدیوم ورزشی این شهر تجمع کردند و خواهان لغو کانسرت آقای مرید شدند و هشدار دادند در صورتیکه که این کانسرت ادامه پیدا کند با واکنش جدی آنان مواجه خواهد شد.
![]() |
| مولوی مجیب الرحمن |
در همان روز، خود آقای مجیب الرحمن نیز دست به کار شد و با برخی از مسوولین دولتی هرات مستقیما صحبت کرد و هشدار داد که تعدادی از جوانان را نمی تواند کنترل کند و آنها خواهان لغو کانسرت شفیق مرید هستند.
حکومت محلی هرات کانسرت را لغو شده اعلان کرد و پس از آن واکنش های شدید تعدادی از فرهنگیان هرات و جامعه مدنی نسبت به این موضوع آغاز شد. آنان در فضای مجازی بخصوص در فیس بوک برنامه ریزی کردند که در سومین روز از عید فطر عملا دست بکار خواهند شد و با ایجاد یک حرکت مدنی لغو کانسرت شفیق مرید را محکوم خواهند کرد
در سومین روز از عید فطر تعداد زیادی از جوانان در استدیوم ورزشی هرات گردهم آمدند و شعارهایی چون افراط گرایی بس است و ما از افراط گرایی خسته شدیم، حتی کانسرت موسیقی را نیز برگزار کردند.
رادیو مردم تصمیم گرفت که صحبت های آقای مجیب الرحمن را نیز با خود داشته باشد – به همین منظور گفتگویی ویژه ای انجام داد با آقای مجیب الرحمن که متن کامل آن را بدون هرگونه تغییر و تفاوت از طریق خبرگزاری هریوانیوز نیز منتشر می کنیم.
سوال : می دانید که در برابر لغو کانسرت شفیق مرید در هرات واکنش های نشان داده شده است و شما را متهم می کنند که در برابر برگزاری این کانسرت واکنش نشان داده اید، ایا واقعا شما واکنشی در این باره داشته اید یا اینکه تنها این یک اتهام است؟
خدمت همه مسلمانان جهان عید سعید فطر را تبریک می گویم؛ موضوع کانسرتی که قرار بود در هرات برگزار شود، موضوعی بود که بدون هماهنگی ریاست اطلاعات وفرهنگ هرات قرار بود انجام شود و هیچگاه ریاست اطلاعات و فرهنگ اجازه نداده بود که این کانسرت برگزار شود و عده زیادی از مقامات و مسوولین هم از این جریان بی خبر بودند. حتی شخص والی هرات همراه من صحبت کرد و گفت که من در جریان این کانسرت قرار ندارم و موضوع دیگر اینکه نماینده گان پارلمان؛ علما؛ روشنفکران اینها نیز با ما هم نظر بودند که باید در شرایط کنونی در شهر هرات کانسرت برگزار نشود. چون در ماه رمضان در نیمروز، شهر هرات و ولسوالی شیندند واقعات ناگواری بوقوع پیوست که باعث اندوه و غم ملت افغانستان شده بود. بناء چون ملت افغانستان به غم و اندوه مواجه بودند، وقت آن نبود که ما بر سر زخم های مجروحین خود نمک بپاشیم . لا اقل اگر دلجویی نمی کنیم و از مجروحین پرستاری نمی کنیم و در حق شهدا دعا نمی کنیم بر زخم آنها نیز نمک نپاشیم.
آنچه که تا کنون گفتم از لحاظ مردمی بود، اما از لحاظ شرعی، موسیقی از دیدگاه دین مبین اسلام رد شده ، اختلاط زن و مرد رد شده ، در این شهر در یک روز ۲۵۰۰۰ نفر خودشان را قربانی کردند که منکرات دور شود.
اما با انهمه نیز باید بگویم که تنها شخص من را نام گرفته اند، من در این عرصه تنها نبودم، در این عرصه مسوولین ، وکلای مردم هرات در پارلمان، علما و اقشار مختلف هماهنگ بودیم. ما زمانیکه مسوولین را در جریان گذاشتیم، ریاست اطلاعات و فرهنگ گفت که من در جریان این کانسرت قرار ندارم، وقتیکه ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات اجازه نداده است، ما متوجه شدیم که این فرد خودسرانه به این شهر آمده و ما به کسی اجازه نمی دهیم که خودسرانه در این شهر کاری انجام بدهد. اگر ریاست اطلاعات وفرهنگ در جریان قرار می داشت تا اندازه ای برای ما توجیهی می داشت که این شخص بصورت قانونی آمده ، وقتیکه ریاست اطلاعات و فرهنگ اجازه کانسرت نداده بود، ما نیز تعدادی از جوانان را روان کردیم که با منکرین مبارزه کنند.
بعد از آن در روز سوم عید یک عده ای جمع شدند به دفاع از موسیقی، من از آنها گلایه ای ندارم – زیرا ممکن است آنها در باره ثواب و گناه معلومات کافی نداشته باشند، اما اشخاصیکه این جوانان را جمع کردند و من همین لحظه قطع نامه آنها را نیز در دست دارم و خود را جامعه مدنی ولایت هرات معرفی کردند، اینها اصلا جامعه مدنی اصلی هرات نیستند .
ما بزودی یک تجمع بزرگ و عظیم برگزار می کنیم و از طریق منابر از این افراد خواهیم پرسید که شما زمانیکه ما را متهم به گرفتن تومان و کلدار از سایر کشورها کرده اید ، باید اثبات کنید که چه کسی، کجا و کی از دیگران پول گرفته است . حتی آنها اشاره کردند که این اقدام برنامه ای بوده است از طرف القاعده و تروریزم، باید ثابت بسازند که ما القاعده و تروریست هستیم. آیا هر کس شعار قران سر بدهد القاعده و تروریست است؟
و در این قطعنامه اشاره کردند که (آنها سنگ محبت عرفا را به سینه می زنند) آنها نمی شناسند که خواجه انصار و عرفا و مفسرین چه کسانی بودند، آنها اگر عرفا را می شناختند از منکرات دفاع نمی کردند.
در بخش دیگری از قطعنامه آمده است که در اینجا صدها نفر جمع شده اند، آیا شما صدها نفر را می بینید ولی هزاران نفر را نمی بینید؟ ما هم مسوولیت داریم. وقتیکه هزاران نفر در در شرایط بدامنیتی برای ادای نماز به گازرگاه می آیند. ان هشتادهزار نفری که در نماز عید ما شرکت کردند. از ما توقع ندارند؟ کسی آنها را نمی بیند؟
سوال: آقای مجیب الرحمن ! کسانیکه در مقابل لغو کانسرت اعتراض کرده بودند؛ چیز دیگری نمی گویند، آنها نمی گویند که چرا اینهمه انسان برای نماز به گازرگاه می روند و یا به موضوعاتی از این قبیل اشاره ای نکردند، این افراد شما را با صراحت به افراطگرایی متهم کرده اند و می گویند که شما به رشد افراطگرایی در هرات کمک می کنید !
قرآن می فرماید که مسلمانان امت وسط هستند، دین اسلام نه افراط را می پذیرد و نه تفریط را . اما این کسانیکه می گویند مجیب الرحمن افراط گرا است ، اینها کسانی هستند که دلشان می خواهد در این شهر هر کاری می کنند کسی برای شان چیزی نگوید. اگر برایشان بگوییم که خداوند و پیامبرش این گونه گفته است، ما را به افراطگرایی متهم می کنند. در حالیکه ما ضد افراط و ضد تفریط هستیم
سوال: اما در قانون اساسی افغانستان آمده است که طبع و نشر بدون اجازه کتبی حق هر شهروند افغانستان است، شفیق مرید مسوولیتی نداشت که پیش از همه این حرفها باید علما و یا مسوولین را در جریان بگذارد، مگر از لحاظ امنیتی باید با پولیس هماهنگی هایی صورت می گرفت در این زمینه چه می گویید؟
ببینید از لحاظ دینی که گفتم ، دین موسیقی را رد می کند و از لحاظ قانون اساسی باید بگویم که ماده دوم قانون اساسی افغانستان اشاره می کند که هیچ قانونی در افغانستان نمی تواند مغایر قوانین اسلامی باشد. پس هیچ گروهی نمی تواند صدایی را بلند کند که ان صدا مخالف با دین اسلام باشد. صدای ساز و موسیقی صدایی است که مخالف حدیث و قرآن است.
سوال: پس با اینهمه رسانه ای که در افغانستان موسیقی و ساز و سرود منتشر می کنند چه می کنید؟ چرا تنها کانسرت ها را واکنش نشان می دهید؟
در حدیثی از پیامبر (ص) آمده است که بزرگترین ایمان آن است که انسان، منکرات را بدست خود منع کند – اگر نتوانست به زبان و در نهایت بازهم اگر نتوانست به دل از آن بدش بیاید. از تمام رسانه های مبتذل خدا شاهد است که ما قلبا بدمان می اید. ولی شاید کاری آنقدر از دستمان برنیاید. چون او به خانه ها نفوذ کرده . او یک مرجع خاصی دارد. اما منکری که بیاید عموم مردم را دعوت بکند، باید بشدت از آن مانع شد.
سوال : روز دوم عید شما شخصا با مقامات دولتی هرات تماس گرفته بودید و هشدار داده بودید که جوان های این شهر آماده خون دادن هستند، آیا این واقعیت دارد؟
بله واقعیت دارد ! چون جمعی از جوان ها روز دوم عید زمانیکه به عیدی من امده بودند، بسیار با یک احساسات عجیبی مخالف برگزاری این کانسرت بودند. آنها آنقدر احساساتی بودند که من گمان می کردم که این افراد در مسیر راه از کنترل خارج شوند و دست به حرکتی بزنند که این حرکت مناسب نباشد. من ان جوانها را به آرامش دعوت کردم و برایشان گفتم که من با مسوولین بلندپایه دولتی صحبت می کنم. به آنها زنگ زدم و گفتم که این جمع جوانان انقدر احساساتی اند که شاید هر کاری که از دستشان برآید انجام بدهند. شما متوجه اصل قضیه باشید.
سوال: در فضای مجازی علیه شما واکنش های تندی نشان داده شده، و تعدادشان نیز بی شمار است. این فضای مجازی امروز از تاثیرگذارترین اجتماعات است. انقلابات مصر و تونس و لیبی و غیره… از همینجا سرچشمه گرفت. با آنها چه می کنید؟ آنها هم مثل همین جوان هایی که نزد شما امده بودند شهروندان افغانستان هستند !
پیامبر زمانیکه ظهور کردند هیچ طرفداری نداشتند، همه جامعه با آنها مخالف بودند. بعد پیروان زیادی را پیدا کردند. ما نمی توانیم بگوییم که جامعه مدنی در باره ما چه قضاوت می کند، دنیای بیرون در باره ما چه نظر دارد و کسانیکه در فضای مجازی ما را محکوم می کنند، چه نظری دارند. ما در دنیا آمدیم و فقط بخاطر خدا زندگی می کنیم. انسان یکبار به دنیا می آید و یکبار هم از دنیا می رود و چه خوب است که با نام نیک از دنیا برود. بزرگان دین ما رضایت خدا را مد نظر داشتند و ما نیز رضایت خدا را مهم می دانیم. اگر تمام دنیا هم از من بگردد و همه علیه من تبلیغات کنند، اما من حرفی که مخالف شرع باشد را هرگز به زبان نخواهم اورد و اگر تمام دنیا هم با من موافق باشد برای من رضایت آنها مهم نیست و رضایت خداوند مهم است.
اکر ما هم سکوت کنیم هم مسوولیت به پیشگاه خداوند داریم و هم رسولش و جامعه… آیا در نماز عید دیگر مسجد جامع نیست؟ وقتیکه هشتاد هزار نفر در نماز عید پشت سر من می ایستند، این ها از من توقعاتی دارند. توقع سخن حق را دارند و توقع حمایت و دفاع از دین را دارند. امروز در افغانستان به ظالم و اختطافگر و فاسق و بی بند و بار جرأت داده شده است، از سوی دشمن سرمایه گذاری می شود ولی من به عنوان یک فرد مسلمان عقب نشینی نخواهم کرد.
سوال: شما را در فضای مجازی بعنوان یک فرط افراگرا می خوانند، فکر می کنید دست های بیرونی هم دست دارند؟
خیر ! زیرا خودم از بیرون دیکته نمی شوم. چون کنترلم دست دیگری نیست. کسی مرا از بیرون تهدید نمی کند. اینهایی که دارند علیه من قیام می کنند، کسانی اند که اطلاع کافی از مسایل دینی ندارند. انچه هم در فضای مجازی می گذرد، قیام علیه من نیست، قیام علیه یک حرکت دینی بوده و در این حرکت نیز من تنها نبودم . بلکه اطلاعات و فرهنگ و سایر علما هم بودند.
سوال: اما شورای علما رد کرده و گفته ما در این باره تا کنون هیچ اظهار نظری نکرده ایم؟
در شورای علما، شخص رییس شورای علما رد نکرده
سوال: اما رییس شورای علما در رسانه ها گفت که ما شخصا در این مورد اظهار نظری نکرده ایم.
شورای علمای هرات، به صراحت کامل اظهار نظر نکرده است. نگفته که موسیقی حلال است. شورای علما آشوب گری را رد کرده است. شورای علما نگفته افرادی که با موسیقی مبارزه می کنند ما هم با آنها مبارزه می کنیم. شورای علما آیا موسیقی را تایید کرده یا خیر؟ بگذارید که روز جمعه در باره حرمت موسیقی از دیدگاه دین مبین اسلام از منبرها بشنوید.
سوال: پس با این حساب دیدگاه شما درباره اتحادیه موسیقی هرات چیست؟
یک گناه این است که تعلق به خود شخص می گیرد. بعضی ها مردم را با کارت دعوت انفرادی دعوت می کنند و ما وظیفه مان است که او را نهی کنیم و بگوییم که گناه است. ما بیشتر با تجمعاتی مانند کنسرتی که می خواست بعد از یک ماه شب زنده داری و یک ماه روزی داری و یک ماه تزکیه برگزار شود، مشکل داشتیم. ما هم به مسوولین گوشزد کردیم که اگر این پروسه اجرا شود، شاید ناامنی هایی در پی داشته باشد. پس بناء متوجه باشید.
سوال: جوانان بیشترین انتقاد شان این است که اگر علما و روحانیون در مقابل انتحار و ناامنی و چنین مسایلی واکنش جدی نشان بدهند، شاید با این همه واکنش بخاطر لغو موسیقی مواجه نشوند. آنها همچنان می گویند که معضلاتی مانند موسیقی در رده آخر معضلات عمده جامعه قرار دارد.
صدای علما معمولا انعکاس پیدا نمی کند، علما با صراحت کامل این را رد کرده اند. منبر گازرگاه در مقابل انتحار ایستادگی کرده. اما بحث استشهاد و انتحار با هم متفاوت اند. استشهاد این است که در مقابل کفر خودت را قربانی کنی و این شهادت طلبیدن است، اما انتحار این است که افراد بیگناه را هدف قرار دهی و این از دیدگاه اسلام مردود است، اما بحث استشهاد بحث دیگری است و اسلام با آن مشکلی ندارد و در افغانستان عده ای استشهاد می کنند و عده ای انتحار . آنهاییکه انتحار می کنند، جان انساهای بیگناه را می گیرند.
سوال : در اخیر گفتنی دارید؟
بله ؛ می خواهم بگویم که ما نمی خواهیم که جامعه مدنی خود را از دست بدهیم، آنها نیز فرزندان همین شهراند. ان جوانانی که شاید گاهی از مسایل دینی آگاهی کامل ندارند را هم نمی خواهیم از دست بدهیم. تنها می خواهم بگویم که به همه انها علاقه مندم، به شرط آنکه بر خلاف اساسات دینی گامی برندارند.
منبع > http://harivanews.net/?p=560

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر